جرم خیانت در امانت و ارکان آن




امانت داری یکی از مهم ترین قوانین است که در قرآن هم به آن اشاره شده است اگر به کسی امانتی سپرده می شود، فرد موظف است از امانت با تمام وجود نگهداری کند. خیانت در امانت به جز ضرر و زیانی که به طرف مقابل وارد می کند حس اعتماد را نیز بین دو نفر از بین می برد.

مجازات جرم خیانت در امانت

طبق ماده‌ی 674 هرگاه اموال منقول یا اموال غیر منقول یا چک و سفته و قبض به عنوان اجاره یا امانت برای وکالت یا هرکار با اجرت به کسی داده شود و آن فرد با توجه به این مدارک به فرد دیگر خیانت در امانت کرده است نه تنها از آن ها نگهداری نکرده است بلکه به فرد دیگر ضرر رسانده است.
فرد خیانتکار به 6ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. این محاکمه به عنوان مجازات تعزیری صورت می گیرد، مجازات تعزیری به مجازاتی گفته می شود که نوع و میزان آن مشخص نشده و به قانون گذار بستگی دارد.


شرایط اعمال مجازات جرم خیانت در امانت


برای اینکه مجازات برای خیانت در امانت انجام گیرد باید یک سری شرایط در نظر گرفته شود:

  • برای مجازات فرقی نمی کند که خیانتکار از چه نوع مالی برای ضرر رساندن به طرف مقابل استفاده کرده است، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که این مال به صورت امانت در دست او قرار گرفته است.
  • فرقی ندارد مال بابت چه موضوعی به دست فرد دیگری قرار گرفته باشد، ممکن است برای رهن ، اجاره و وکالت باشد پس فرقی ندارد.
  • مال به طریق قانونی به دست فرد امین سپرده شده باشد.

ارکان‌های خیانت در امانت


باید تمام ارکان جرم وجود داشته باشد تا جرم محقق شود، ارکان جرم به صورت قانونی، مادی و معنوی می باشد.

رکن قانونی خیانت در امانت


طبق این رکن و طبق ماده 674 قانون اساسی اموای منقول یا غیر منقول یا نوشته هایی مثل چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن به کسی داده شده است آن فرد موظف است برای نگه داری از تمام تلاش خودش را کند و به فرد دیگر خیانت نکند.

رکن مادی جرم خیانت در امانت


این رکن شامل استعمال، تصاحب، مفقود و تلف کردن مال امانت داده شده است:

تصاحب کردن


تصاحب به معنی مالک شدن است و تصاحب کردن در خیانت در امانت به معنی این است که فرد امین جوری رفتار کند که از اول امانتی نگرفته است و تظاهر کند که مال برای خودش است.

استعمال کردن


استعمال یعنی به کار بستن و به کار بردن، در این رکن فرد امین به جای انجام دادن مراد استفاده از مال جوری رفتار می کند که خودش می خواهد و از آن اموال در هر راهی که بخواهد استفاده می کند.

مفقود کردن


مفقود کردن به منظور از بین بردن است، در این مورد فرد امین از روی قصد و برای ضرر به فرد دیگر جزئی یا کل مال را از بین می برد، دستیابی به مال برای آن فرد غیر ممکن می شود.

تلف کردن


خراب کردن و ازبین بردن مدارک ، خیانت در امانت به حساب می آید.

کلام آخر

برای پیدا کردن فرد امین شما نیز باید تلاش کنید و به هرکسی اعتماد نکنید، اعتماد به افراد نادرست برای شما چیزی جز پشیمانی ندارد، اگر به دنبال فرد امین می گردید حتما از بقیه درباره‌ی آن فرد سوال بپرسید. خیانت در امانت نه تنهای ضرر مالی بدی به شما می زند بلکه امکان دارد روح شما را نیز به تصرف در آورد و دیگر نتوانید در زندگی خود به کسی اعتماد کنید.


Comments

Popular posts from this blog

انواع بازی های پاسور آنلاین

با ثبت شرکت و ثبت برند خود، رئیس خودتان شوید.